loading...
دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
یولو نخستین گوشی هوشمند اینتل برای قاره‌ی سیاه 0 358 poria
زوج های مقوی 0 210 poria
اگر عمر دوباره داشتم 0 227 poria
مفهوم سرعت شاتر در دوربین عکاسی چیست؟ 0 256 zemeston
شاتر و دیافراگم 0 324 zemeston
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نیوزلند 0 304 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه ماداگاسکار 0 290 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نروژ 0 318 poria
فقط دخترا 0 281 zemeston
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه طبیعت دوست داشتنی 0 252 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه بنفش ارغوانی 0 304 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه طلایی 0 240 poria
دوربین، لنز و همه چیز درباره عکاسی دیجیتال 0 282 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه ترکیه 0 296 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه کنیا 0 272 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه مصر 0 255 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه هند 0 246 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه کاستاریکا 0 273 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نمناک 0 250 poria
۱۰ نکته در مورد عکاسی با IPHONE 0 249 poria
دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک بازدید : 125 پنجشنبه 30 شهریور 1391 نظرات (0)

 

روز گذشته شرکتی کانادایی به نام «پراسو» رادیویی جدید برای دریافت و ارسال اطلاعات روی باند 60GHz معرفی کرد. این شرکت می گوید این کوچک ترین رادیوی ساخته شده برای این فناوری است و ابعاد آن تنها 7 در 7 در 0.6 میلیمتر است و از نظر قیمت و مصرف انرژی نیز بسیار بهینه عمل می کند. 


به گفته آنها هزینه ساخت این رادیو در صورت تولید انبوه حدود ۵ دلار برای هر کدام از آنها خواهد بود و بنابراین می توان از آن در تبلت ها و تلفن های هوشمند استفاده کرد تا سرعت بسیار بالایی جهت انتقال اطلاعات در اختیار داشت. 


ممکن است شما در مورد فناوری وای-گیگ (آن را با وای-فای اشتباه نگیرید) و آینده آن اطلاعات زیادی نداشته باشید. مطلع شدیم که دو نفر از اعضای تیم سازنده این محصول، از هموطنان ایرانی هستند و به همین خاطر این فرصت فراهم شد تا با آقای بهزاد بیگلربگیان گفتگویی کوتاه در این مورد داشته باشیم. 

 

آقای بیگلربگیان مهندس طراح در شرکت پراسو هستند و در اینجا به سوالات رایج در مورد فناوری وای-گیگ و آینده آن پاسخ داده اند. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Behzad Biglarbegian_narenji.jpg

سلام و خوشحالیم از اینکه این فرصت فراهم شده که در مورد این فناوری و محصول جدید شرکت شما صحبت کنیم. در شروع کمی از شرکت پراسو بگویید: 

سلام، این شرکت در سال 2009 به عنوان یک استارت آپ شروع به کار کرد و هسته اصلی شرکت از نتایج گروه تحقیقاتی که در دانشگاه تورنتو بودد شکل گرفت. در واقع پروفسوری به نام سورین وینیگسکو بانی تاسیس این شرکت شد. شرکت از سال 2010 خیلی جدی تر کار رو دنبال کرد که تا دیروز برای اولین بار محصولش رو که کوچکترین دیوایس برای باند موج میلیمتری 60 گیگاهرتز بود رو ارائه کرد. 

من هم در این تیم به عنوان مهندس طراح آنتن و پکیج و همینطور طراح بعضی از مدارات فرکانس بالا حضور دارم. 

 

پیش از اینکه در مورد محصول شما صحبت کنیم بهتره سراغ این فناوری جدید برویم که کم کم اسمش رو زیاد می شنویم. در حال حاضر وای فای روی باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز کار می کنه. شما اون بالا روی ۶۰ گیگاهرتز چه کار می کنید؟ 

سوال بسیار خوبیه. همونطور که می دونید اکثر استاندارد های وایرلس اعم از وای فای یا IEEE 802 ها همگی بر روی 2.4 و 5 گیگاهرتز هستند. دو مشکل اساسی در این دو باند هست. یکی اینکه این باندها به شدت اشغال شده اند. یعنی تعداد دستگاه هایی که در این باندها کار می کنند به طرز سرسام آوری زیاد شده اند و این کار مهندسان را از جهت اختلالات رادیویی سخت می کنه. 

 

دلیل دوم محدودیت پهنای باند هست. اما در 60 گیگاهرتز هیچ کدوم از این دو مشکل رو در حال حاضر نداریم باند 60 گیگاهرتز باند بسیار تمیزی است. و بعلاوه چون تلفات اکسیژن و همینطور تلفات خود امواج الکترومغناطیسی در این باند بیشتر هست. کلا این امواج برد زیادی ندارند و با عث میشه که فرصت بی نظیری باشه تا بشه سری جدیدی از دستگاه های وایرلس رو ارائه کرد. 

 

علاوه بر این پهنای باند زیادی رو در اون باند در اختیار داریم. مثلا هر کانال در این باند 2.14 گیگاهرتز پهنای باند داره. این یعنی به سادگی شما می تونید سیگنالی با سرعت 5 گیگا بیت بر ثانیه رو باهاش انتقال بدین. اینها مهمترین عواملی بود که تکنولوژی رو به سمت 60 گیگاهرتز سوق داده. و استانداردی تحت عنوان «وای -گیگ» رو ارائه کرده. «وای-گیگ» در واقع متمم و متحد «وای-فای» هست. 

 

شما در مورد محدودیت برد صحبت کردین. برد موثر فناوری وای-گیگ چقدر هست و چرا می تونه یه فرصت برای ساخت یک سری جدید از دستگاه های بی سیم بشه؟ 

برد موثر که در تکنولوژی تعریف شده حدود 10 متر هست. معمولا در فضای اداری و یا حتی منزل این فاصله مناسب هست. چون در استاندارد وای-گیگ ما با سیگنال های ویدیوئی اچ-دی سر و کار داریم که مایلیم به صورت وایرلس روی صفحه نمایش بدیم. معمولا برد اینجور وسائلی بیش از 10 متر نیست. 

 

۱۰ متر شاید به نظر خیلی ها برد کوتاهی باشه. ممکنه چند تا مثال از کاربردهای عملی اش رو بگین؟ 

مثلا استریم ، اینکه شما بتونید محتوای تبلتتون رو که صفحه کوچیکی هست رو روی صفحه اسکرین (مثلا تلویزیون) نمایش بدین. یا مثلا برای بازی ها شما بتونید با سرعت زیاد اطلاعات رو بین دو دستگاه که نزدیک به هم بازی میشه رو رد و بدل کنید. 

 

یک مفهومی داره مطرح میشه به نام «کیوسک های الکترونیکی» مثلا میتونید باهاش فیلم کرایه کنید. که در همه این موارد شما می خواهید که در فاصله کوتاه سرعت خیلی زیاد داشته باشید. علاوه بر این داک های کامپیوتری و همینطوری تبلتی هم از کاربردهای دیگه این تکنولوژی می تونه باشه. در ضمن فراموش نکنید که وقتی تکنولوژی بیاد همراهش کارکردهاش هم میاد. 

 

این سرعت بالا که ازش صحبت می کنیم در عمل چقدر است و اگر بخواهیم با وای فای فعلی مقایسه اش کنیم چطور خواهد بود؟ 

سرعت بالا چیزی که من از استاندارد میگم نزدیک 3.5 گیگا بیت بر ثانیه خواهد بود. فکر می کنم حدود 7-8 برابر سرعت فعلی وای-فای هست. 

 

البته استاندارد 802.11ac قراره سرعتی تا ۱ گیگابیت در اختیار کاربران قرار بده و کم کم داره وارد بازار میشه. فکر می کنید وای-گیگ یک رقیب برای اون به حساب میاد و در نهایت فراگیر بشه؟ 

سوالتون بسیار خوب و جالبه. اتفاقا این بحثی هست که پیش اومده و خب اون تکنولوژی به هر حال می تونه یک رقیب بالقوه باشه. اما دو چیز رو فراموش نکنید. یکی اینکه فعلا مصرف توان ادواتی که ساخته شده اند خیلی بالاست (در حد چند وات) ولی مثلا مصرف وسیله ای که شرکت ما ساخته در حدود نیم وات خواهد بود. این یعنی امکان مجتمع سازی در تلفن های هوشمند و تبلت ها در تکنولوژی بیشتر وجود داره. 

 

نکته دوم هم در اندازه است. شما می دونید که سایز آنتن با طول موج نسبت مستقیمی داره. طول موج در 60 گیگاهرتز تقریبا 10-12 برابر کوچکتر از طول موج در 5 گیگاهرتز است پس نهایتا دستگاه های باند 60 گیگاهرتز کوچکتر و جمع و جور ترند. و این بازهم برای تلفن های هوشمند و تبلت ها یک مزیته. اما نهایتا 11ac یک رقیب جدی است و گذر زمان نشون خواد داد که آیا این دو در صحنه باقی می مانند یا مجبورند میدان رو به حریف واگذار کنند. 

 

بریم سراغ محصول شما، در معرفی محصول شما در سایت Canada Newswire کلمه Transceiver اورده شده بود. من متوجه نشدم که این دقیقا به چه معنی است؟ 

یعنی transmitter and receiver یعنی رادیو هر دو حالت رو داره هم فرستنده است و هم گیرنده. 

 

پس به زبان ساده شما یک رادیو وای-گیگ ساختین که هم فرستنده است و هم گیرنده؟ 

بله به طور دقیق تر یعنی اینکه دستگاهی که از این استفاده بکنه می تونه با سرعت بالا هم داده ارسال کنه و هم دریافت کنه. 

 

این دستگاه محصولی هست که در اختیار مشتری نهایی قرار می گیره یا چیزیه که شرکت های سازنده (مثلا سازندگان تلفن همراه و تبلت) اونو می خرن و توی محصولات شون اضافه می کنن؟ 

این چیزیه که باید شرکت های سازنده بخرند و داخل ادواتشون بگذارند. البته به خودی خود هم میشه فروش بره. یعنی احتمالا شرکت می تونه به صورت دانگل های یو اس بی هم محصول رو ارائه کنه که مثلا شما به لپ تاپ تون وصل کنید و بتونید خروجی وای گیگ داشته باشید اما هدف شرکت ما، فروش به شرکت های سازنده است. 

 

چه شرکت های دیگه ای در این کار فعال هستن؟ و فکر می کنین وای گیگ رو کی می تونیم توی تلفن های هوشمند و تبلت ها ببینیم؟ اطلاع دارین که کدام شرکت ها در نقشه راه شون استفاده از وای گیگ رو قرار دادن؟ 

فعلا 2-3 تا شرکت دیگه هم به صورت استارت آپ هستند مثلا wilocity و Tensorcom و شرکتهای بزرگی مثل اینتل هم روش کار می کنند. هدف اینه که از سال 2013 بشه دستگاه هایی که مجهز به وای گیگ هستند به بازار بیاد. من پیش بینی می کنم که از اوایل 2014 واقعا این عملی خواهد شد. 

 

متشکریم از اینکه وقت خودتون رو در اختیار ما قرار دادین. آیا نکته دیگه ای هست که باقی مونده باشه؟ 

من هم از شما ممنون هستم و همیشه سایت شما رو مطالعه می کنم و برام جالبه که جوان های ایرانی چقدر خوب تکنولوژی رو دنبال می کنند. به امید دیدار و موفقیت برای همه. 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک خوش آمدید گروه مدیران و اعضای سایت در نظر دارد بابهره گیری از تمام امکانات علمی و تفریحی و سرگرمی اوقات پرنشاط وخوبی را در سایت دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک سپری کنید .امیدواریم رضایت شما بخصوص نظراتتان در هرچه بهترشدن کیفیت سایت خودتان مارا در این راه حمایت کنید.باتشکر مدیر ارشد دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا برای فراغت پیشنهادی داری ، کدوم از موارد زیر بنظرت نزدیکتره؟
    تبليغات عمودی


    کسب در آمد از سایت یا وبلاگ | Rozmc.Com
    چمدون سایت



    آمار سایت
  • کل مطالب : 1030
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 72
  • آی پی دیروز : 51
  • بازدید امروز : 679
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,114
  • بازدید ماه : 2,072
  • بازدید سال : 20,158
  • بازدید کلی : 234,556