loading...
دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
یولو نخستین گوشی هوشمند اینتل برای قاره‌ی سیاه 0 358 poria
زوج های مقوی 0 210 poria
اگر عمر دوباره داشتم 0 227 poria
مفهوم سرعت شاتر در دوربین عکاسی چیست؟ 0 256 zemeston
شاتر و دیافراگم 0 324 zemeston
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نیوزلند 0 304 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه ماداگاسکار 0 290 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نروژ 0 318 poria
فقط دخترا 0 281 zemeston
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه طبیعت دوست داشتنی 0 252 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه بنفش ارغوانی 0 304 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه طلایی 0 240 poria
دوربین، لنز و همه چیز درباره عکاسی دیجیتال 0 282 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه ترکیه 0 296 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه کنیا 0 272 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه مصر 0 255 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه هند 0 246 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه کاستاریکا 0 273 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نمناک 0 250 poria
۱۰ نکته در مورد عکاسی با IPHONE 0 249 poria
دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک بازدید : 192 سه شنبه 07 شهریور 1391 نظرات (0)

نشست بررسی کمیک استریپ

به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، نشست بررسی کمیک استریپ در ادبیات، عصر دیروز ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور سعید رزاقی طراح و مدرس کمیک استریپ و مهرداد شاهوردی طراح کمیک استریپ، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب برگزار شد...

نشست بررسی کمیک استریپ

به گزارش خبرنگار ادبیات برنا، نشست بررسی کمیک استریپ در ادبیات، عصر دیروز ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور سعید رزاقی طراح و مدرس کمیک استریپ و مهرداد شاهوردی طراح کمیک استریپ، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهرداد شاهوردی کمیک استریپ را اینگونه توضیح داد: کمیک استریپ پدیده ای است که داستان را تبدیل به تصویر می کند و کاری بین تصویرگری و متحرک سازی است. کمیک استریپ یک پا برشانه ادبیات دارد و بیش تر به صورت کتاب و نشریه عرضه می شود.

وی تاکید کرد: این هنر به صورت مدون و کلاسیک ریشه در اروپا و امریکا دارد. ویژگی اصلی کمیک استریپ حرکت تصویر است و همچنین این شکل از هنر پناسیل زیادی برای دربرگرفتن داستان ها و اسطوره ها در مقیاس ها و فرم های گوناگون دارد.

شاهوردی با اشاره به تدوین سیاست های کلان در راستای تبدیل قصه ها و منابع مکتوب و شفاهی به کمیک استریپ افزود: کمیت و کیفیت هر دو در این کار دارای اهمیت اند وآنچه باعث می شود کیفیت و کمیت را هم زمان و به یک میزان داشته باشیم، توجه به مسئله نقد مخاطبان خارجی است.

این طراح کمیک استریپ خاطرنشان کرد: اغلب با درنظرگرفتن جنبه سرگرمی و آموزشی این هنر آن را به مقطع سنی کودکان محدود می کنند اما کمیک می تواند اقشار مختلف در بر گیرد.

این طراح با توجه به این که برداشت بسیاری از افراد از اسم کمیک، مفهوم کمدی است، عنوان کرد: کمیک یک اصطلاح است و تنها بحث کمدی و فکاهی را در بر نمی گیرد و بسیار گسترده است. اگر این بحث جدی تر شود، می تواند به این صنعت رونق دهد تا متناسب با جامعه ،نامی برای آن در نظر بگیریم اما در ابتدا باید عمومی و اجتماعی شده و از این تکنیک در انتشار کتاب ها مورد استفاده قرار گیرد.

سپس سعید رزاقی مدرس و طراح کمیک استریپ، با اشاره به این که ورود کمیک استریپ به شکل امروزی در ایران به ۴۵ تا ۵۰ سال پیش و به استفاده آن در مجلات کیهان بچه ها برمی گردد، گفت: کمیک استریپ پدیده ای جدا از پرده خوانی های ونقاشی های قهوه خانه ای نیست. در این نقاشی ها نقال خط حرکت تصویر را از نمای بسته به نمای باز مشخص می کرد.

وی اظهار کرد:کمیک استریپ پلی میان سینما و ادبیات است. ضمن این که داستان دارد، فیلم نامه و نمایش نامه نیست. هم چنین تصویرها توالی دارند و شبیه به آلبوم عکس نیستند. از سویی با کاریکاتور دنباله دار و با فیلم های انیمیشین نیز تفاوت دارد. در حقیقت متن و تصویر در این کتاب ها مکمل هم اند. تصاویر کمیک استریپ یک توالی بین تصاویر دارد و از راست به چپ، حرکت را القا می کند و در بیانی دیگر کمیک استریپ لیزخوردن نگاه از کادری به کادر دیگراست.

سپس شاهوردی یک پای کیمک برشانه ادبیات استوار دانست و گفت: اگر شعر را بخش عمده ادبیات فرض کنیم. زمانی استریپ کمیک استریپ این که تصویرگر می خواهد متن را تبدیل به تصویر کند، قرابتی با شعر ایجاد می شود که در هر دو، هنرمند می خواهد خیال انگیزی را به مخاطب القا کند و با این هدف، از تکنیک هایی استفاده می کند تا به ریتم برسد. در شعر و کمیک استریپ نه آنقدر مطلب طولانی خواهد بود که مخاطب خسته شود و نه آنقدر کوتاه که ریتم از بین برود.

در ادامه نشست، رزاقی با اظهار تاسف از شرایط کمیک استریپ درایران گفت: در تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکا از هیچ چیز، مرد عنکبوتی، بت من، سوپرمن و … را می سازند تا برای کودکان و نوجوانان خود هویت درست کنند اما، ما همه چیز داریم و هیچ چیز نداریم. منابع لایزالی از شخصیت های بزرگ و حقیقی علمی فرهنگی نظیر ابن سینا، مولوی وحافظ داریم که رهایشان کرده ایم و اصلا به سراغشان نمی رویم. ما حتی در حوزه فرهنگ خود روی کلاه قرمزی هم سرمایه گذاری نمی کنیم. این هنر در دنیا یکی از فرهنگ سازترین ابزارها محسوب می شود.

وی همچنین شرط اول ورود به فعالیت در این زمینه را علاقه و ارادت دانست و افزود: فضای کار باید ایرانی باشد. مثلاً یک داستان از شاهنامه نباید به بخشی از ارباب حلقه ها بدل شود.

این مدرس کمیک استریپ تصریح کرد: عموم مردم این هنر را نمی شناسند چون ناشران کم تر در این زمینه کار می کنند. سال های پیش، بیان اینکه کتاب های کمیک استریپ مروج فرهنگ غرب است از انتشار کتاب های آن جلوگیری کردند.

در ادامه شاهوردی نیز گفت: شخصیت پردازی بر عهده ادبیات است. زمانی که فیلمنامه غنی نیست، پرنده ای که قرار است درقالب پروژه به پرواز دربیاد، یک بالش معلول می شود. وجود شخصیت های قوی نقطه قوت کار است. اگر بخواهیم شخصیتی را باور کنیم، باید فراز و فرودهای آن را به خوبی یادآور شویم.

او افزود: برخی افراد که در این زمینه کار می کنند، سخت افزارمحورند و فکر می کنند چون ابزار دارند، می توانند کمیک استریپ بنویسند امّا این کار نویسندگان است، کمیک تنها، تبدیل داستان به تصویر است.

در پایان این نشست برخی از کتاب هایی که به صورت کمیک استریپ منتشر شده اند، معرفی شدند. از جمله کتاب عاشورا اثر پرویزاقبالی که نشر دانش آموز آن را منتشر کرده است. خط اول اثر سه تصویرگر به نام های حسن روح الامین، میثم بهزاد و فرهاد مفوز است. تنها ایراد این کتاب این است که اصلاً داستان ندارد و بار مسوولیت به گردن تصویرگر افتاده است.

همچنین، کتاب هایی درباره معصومان میهمان پیامبر زندگی حضرت علی(ع) همدم پیامبر و انتخاب پیامبر که از آثار سعید رزاقی اند معرفی شدند. این طراح کمیک استریپ در غرفه انتشارات منادی تربیت برای تصویرگران و نویسندگان کارگاه آموزش کمیک استریپ برگزار می کند.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپاست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک خوش آمدید گروه مدیران و اعضای سایت در نظر دارد بابهره گیری از تمام امکانات علمی و تفریحی و سرگرمی اوقات پرنشاط وخوبی را در سایت دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک سپری کنید .امیدواریم رضایت شما بخصوص نظراتتان در هرچه بهترشدن کیفیت سایت خودتان مارا در این راه حمایت کنید.باتشکر مدیر ارشد دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا برای فراغت پیشنهادی داری ، کدوم از موارد زیر بنظرت نزدیکتره؟
    تبليغات عمودی


    کسب در آمد از سایت یا وبلاگ | Rozmc.Com
    چمدون سایت



    آمار سایت
  • کل مطالب : 1030
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 51
  • بازدید امروز : 146
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 581
  • بازدید ماه : 1,539
  • بازدید سال : 19,625
  • بازدید کلی : 234,023