این پژوهش و دید خاصی که در آن یک دانش آموز دبیرستانی به اساطیر دارد (با وجود تمامی ناپختگی ها) مورد تقدیر بسیاری از اساتید مدرسه و دانشگاه و حتّی مخالفان آن قرار گرفت. امّا همانطور که اشاره کردم این پژوهش نخستین تجربه من در این زمینه و حاصل دوران دانش آموزی من است و به همین خاطر کاستی های بسیاری دارد که خود من ،شاید بهتر از هر کس دیگری، بر بسیاری از آنها واقفم. شاید مهمترین ویزگی مثبت این پژوهش همین نگاه خاص باشد که اگر توسط اساتید و بزرگان مورد...
این پژوهش و دید خاصی که در آن یک دانش آموز دبیرستانی به اساطیر دارد (با وجود تمامی ناپختگی ها) مورد تقدیر بسیاری از اساتید مدرسه و دانشگاه و حتّی مخالفان آن قرار گرفت. امّا همانطور که اشاره کردم این پژوهش نخستین تجربه من در این زمینه و حاصل دوران دانش آموزی من است و به همین خاطر کاستی های بسیاری دارد که خود من ،شاید بهتر از هر کس دیگری، بر بسیاری از آنها واقفم. شاید مهمترین ویزگی مثبت این پژوهش همین نگاه خاص باشد که اگر توسط اساتید و بزرگان مورد اصلاح قرار گیرد می تواند مورد استفاده علاقمندان و پژوهشگران قرار گیرد. به امید خدا این پژوهش در قالب قسمتهای کوتاه به تدریج در سایت قرار می گیرد. هدف من از قرار دادن آن در سایت ،گذشته از مطالب مفیدی که به هر حال در آن وجود دارد، اوّلاً اصلاح و عیب یابی آن به کمک شما دوستان و ثانیاً باز کردن فضای گفتگو در باب جنبه های مختلف اساطیر است و چه بسا این گفتگو ها و نظرات ، خود ، منبع ارزشمندی را برای دوستداران اساطیر تشکیل دهد(در قالب قسمت نظراتی که در ادامه هر مطلب وجود دارد) . من عین مطالب را بدون هیچگونه اصلاحی در سایت قرار می دهم و پذیرای انتقادات سازنده دوستان هستم. با موضوع و هدف پژوهش در بخشهای چکیده،پیشینه و پیشگفتار آشنا خواهید شد و اگر سؤال دیگری بود در خدمتم. در پایان فکر نمی کنم لازم به تذکّر باشد که کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز است.
مردم باستان دیدگاههای مختلفی نسبت به زنان داشتند. برخی آنان را سرور مردان و مقدّس و برخی دیگر مردان را بلای جان آنان و بی ارزش میدانستند تا جایی که دختران خود را زنده به گور میکردند. در ایران باستان به خاطر احترام خاصّی که برای مادران قایل بودند، زنان و دختران را گرامیداشته ، حقوق آنها را رعایت میکردند. حتّی در بعضی موارد احترام و تقدیس موجود نسبت به آنها، در مورد مردان وجود نداشت. در ایران، از اوایل دورهی نوسنگی تا ۳۰۰۰سال پیش نظام “مادرتباری” و “مادرسالاری” حاکم بوده است. در دوران “مادها” زنان در کنار مردان در شوراها شرکت میکردند و در دوران هخامنشی زنان همپا و همتای مردان در امور مختلف فعّالیّت میکردند و دستمزد آنان تفاوتی با مردان نداشت. در این دوره زنان از مرخّصی زایمان استفاده میکردند و گاهی از مزایای شغل نیمه وقت نیز برخوردار بودند. این امر با ظهور زرتشتنیز ادامه پیدا کرد. در گاتها زن از مقام والایی برخوردار است :دختر زیبا نماد ایزد ارت، ایزد بانوی پاکیها و آزادگیهاست که برای خانواده سعادت میآورد. این اقتدار تا دورهیاشکانی نیز وجود دارد امّا در افزودههایی مانند بندهش و “ارداویراف نامه” نکتههای موهنی به زنان اطلاق میشود. در دورهی ساسانیان اعمالی که برای زنان جرم شناخته میشد شش برابر مردان است. این تحوّل در اواسط دوران ساسانیان اتّفاق میافتد.
“بررسی نظام فکری و اخلاق جمعه ملل در اسطوره ها” عنوان پژوهشی است که اینجانب در دوران دبیرستان انجام دادم و به نوعی شروع آشنایی من با دنیای اساطیر بود. این پژوهش موفق شد رتبه پنجم جشنواره جوان خوارزمی و عنوان “پژوهش برگزیده” در بخش ادبیات را در جشنواره ی پروژه های دانش آموزی سمپاد کسب کند.
منبع:تاریخ ما