loading...
دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
یولو نخستین گوشی هوشمند اینتل برای قاره‌ی سیاه 0 358 poria
زوج های مقوی 0 210 poria
اگر عمر دوباره داشتم 0 227 poria
مفهوم سرعت شاتر در دوربین عکاسی چیست؟ 0 256 zemeston
شاتر و دیافراگم 0 324 zemeston
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نیوزلند 0 304 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه ماداگاسکار 0 290 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نروژ 0 318 poria
فقط دخترا 0 281 zemeston
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه طبیعت دوست داشتنی 0 252 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه بنفش ارغوانی 0 304 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه طلایی 0 240 poria
دوربین، لنز و همه چیز درباره عکاسی دیجیتال 0 282 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه ترکیه 0 296 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه کنیا 0 272 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه مصر 0 255 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه هند 0 246 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه کاستاریکا 0 273 poria
تصاویری منتخب از پوریا - مجموعه نمناک 0 250 poria
۱۰ نکته در مورد عکاسی با IPHONE 0 249 poria
دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک بازدید : 263 پنجشنبه 05 بهمن 1391 نظرات (0)
در کتاب‏هاي کودکان و نوجوانان، همواره تصوير و تصويرسازي جزئي‏ جدايي‌ناپذير از متن و نوشته است و بسياري از کارشناسان، تصويرگري را همانند نويسندگي يک هنر مهم قلمداد مي‌کنند و گاهي حتي اهميت تصاوير در اين‏گونه کتاب‏ها از متن بيشتر مي‌نمايد و در جذب مخاطب هم سهم پررنگ‌تري دارد.

امروزه در بسياري از جايزه‌هاي بزرگ حوزه ادبيات کودک و نوجوان مانند جايزه آستريد ليندگرن يا هانس كريستين اندرسن شاهد هستيم که تصويرسازي بخشي مهم از جوايز را شامل مي‌شود و به همراه نويسنده و مولف سال، تصويرگر برگزيده هم معرفي مي‌شود.

هفته گذشته در همين رابطه نشست «تصويرگري خوب براي کودکان و نوجوانان» با حضور فرشيد مثقالي که بتازگي نامزد جايزه جهاني اندرسن هم معرفي شده است، در سراي اهل قلم برپا شد.

در اين نشست همچنين جمال‌الدين اکرمي، شاعر و تصويرگر پيشکسوت کتاب‌هاي کودک و نوجوان هم حضور داشت که در ادامه گزارشي کوتاه و گزيده از اين نشست كه دربرگيرنده مباحث علمي و كاربردي است را مي‌خوانيد.

تناسب سني اثر و مخاطب

فرشيد مثقالي: زماني که صحبت از تصويرگري «خوب» مي‌شود اين خوب، در نگاه افراد مختلف تعابير گوناگوني دارد و مولفه‌هايي که در ذهن مردم شکل مي‌گيرد هم با يکديگر متفاوت است، اما به نظر من مي‌توان به طور کلي گفت که تصويرگري خوب حداقل تصويرگري است که با مخاطب يعني کودک ارتباط برقرار کند و او را به سمت کتاب جذب کند.

در حال حاضر در ايران معيارهاي شکلي، فرمي و نوآوري‌ها معيار اصلي قضاوت درباره خوبي و بدي يک تصويرگري کتاب کودک مورد توجه قرار مي‌گيرد و به نوعي مي‌توان گفت کليت فرماليستي بر تصويرگري حاکم است که همين باعث شده است تناسب سني اثر و مخاطب و ارتباط متن و تصوير تا حدودي از هم گسسته شود.

اين اتفاق در حالي است که مخاطب ما يعني کودک و نوجوان بيشتر به دنبال سادگي در برقراري با تصوير بوده و براي اين کار اصلا مهم نيست که ما چقدر دانش و توانايي در مکاتب مختلف داريم؛ بلکه ما بايد خودمان را به دانش مخاطب نزديک کنيم.

متاسفانه يکي از آفت‌هاي تصويرگري کتاب‌هاي کودک و نوجوان در روزگار ما ناديده‌گرفتن خود کودک و توانايي‌هاي ذهني و ادراکي اوست و معمولا جادوي شکل، طرح و رنگ آنچنان ما را به خود مشغول مي‌کند که فکر نمي‌کنيم براي چه کسي کار مي‌کنيم.

امروزه در تمام دنيا تصويرگري را تصويرگري خوب و مناسب مي‌داند که فارغ از جنبه‌هاي فرمي و شکلي گروه سني مخاطب را در نظر گرفته باشد و زبان تصويري مناسب آن گروه سني را اتخاذ کرده باشد، به عنوان مثال تصويرگري براي مخاطبان گره سني سه تا شش سال که توانايي ذهني‌شان محدودتر است، با تصويرسازي براي کودکان دبستاني يا نوجوانان قطعا متفاوت است؛ در تصويرگري براي اين گروه سني مهم نيست که چقدر ريزه‌کاري مي‌شود، چون اين‌دسته از مخاطبان تنها کليات را درک مي‌کنند.

از ديگر مولفه‌هاي يک تصويرگري خوب مي‌توان به «ارتباط متن با تصوير» اشاره کرد؛ چراکه به طور کلي علت وجود تصوير در کتاب، کامل‌کردن متن است.

البته تصويرسازي تزئيني مانند انواع مينياتور و تذهيب هم وجود دارد که براي غناي کتاب به کار مي‌رود، ولي در کتاب کودک علتي براي استفاده از تصويرگري به‌جز ملموس‌کردن نوشته و پرکردن فضاهاي خالي متن وجود ندارد؛ فضاهايي که متن نتوانسته يا نخواسته به آن بپردازد.

کم بودن منتقدان

جمال‌الدين اکرمي: امروزه ديدگاه‌هاي متفاوتي درباره تصويرگري کتاب‌هاي کودک و نوجوان وجود دارد. به عنوان مثال وارژا لاواته، ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ معروف ﺳﻮئيسي معتقد است؛ ما نبايد کتاب‌هاي کودک را تصويرگري کنيم و به اين وسيله باعث محدودکردن ذهنيت و تخيل کودک ‌شويم، اما برخي ديگر از تصويرگران مدرن کتاب‌هاي کودک نيز معتقدند ما تصويرگري مي‌کنيم و کاري نداريم که مخاطب کودک آن را مي‌فهمد يا نه!

در صحبت‌هاي آقاي مثقالي نکاتي مطرح شد، اما گاهي در کارهاي خود ايشان هم مي‌بينيم که چندان پايبند به سن کودک نيستند، اما فکر مي‌کنم بتوان گفت زيبايي، يکي از مهم‌ترين معيارهاي تصويرگري خوب است و اين زيبايي شامل فرم، ترکيب‌بندي و رنگ مي‌شود، البته عواملي مانند ارتباط با مخاطب و تناسب اثر با گروه سني هم وجود دارد که من به اندازه آقاي مثقالي، تاکيدي بر آنها ندارم و فکر مي‌کنم با توجه به چندگانگي درک کودک در سنين مختلف بايد در آن تجديدنظر شود.

من معتقدم ضمن اين‌که استاندارد تصويرگري خوب با توجه به زمان و مکان متفاوت است، اما در يک تصويرگري، اصول زيبايي‌شناسي بايد حفظ شود و تصوير خوب بايد حرفي اضافه‌تر از متن داشته باشد.

يکي از مهم‌ترين ضعف‌هاي تصويرگري ايران در روزگار ما کم‌تعدادبودن منتقدان تصويرگري است؛ در کنار تصويرگر خوب بايد منتقد خوب هم وجود داشته باشد، اما در حال حاضر جامعه 4000 نفري تصويرگران ايراني حتي چهار منتقد حرفه‌اي هم ندارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک خوش آمدید گروه مدیران و اعضای سایت در نظر دارد بابهره گیری از تمام امکانات علمی و تفریحی و سرگرمی اوقات پرنشاط وخوبی را در سایت دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک سپری کنید .امیدواریم رضایت شما بخصوص نظراتتان در هرچه بهترشدن کیفیت سایت خودتان مارا در این راه حمایت کنید.باتشکر مدیر ارشد دانشگاه مجازی بچه ها گرافیک
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا برای فراغت پیشنهادی داری ، کدوم از موارد زیر بنظرت نزدیکتره؟
    تبليغات عمودی


    کسب در آمد از سایت یا وبلاگ | Rozmc.Com
    چمدون سایت



    آمار سایت
  • کل مطالب : 1030
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 51
  • بازدید امروز : 477
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 912
  • بازدید ماه : 1,870
  • بازدید سال : 19,956
  • بازدید کلی : 234,354